8 نکته ویژه برای داشتن یک برنامه ایمنی ساختمان

به گزارش دَبی بلاگ، اگر از هر صاحب شرکت های ساختمانی، صرف نظر از مقدار شرکت، بپرسید که اولویت اول آن ها چیست، فکر می کنیم که از همه آن ها یک جواب ثابت دریافت کنید: ایمنی کارگران. سؤالی که صاحبان کار باید هر روز و مداوم از خود بپرسند این است که آیا برنامه آن ها به مقدار کافی جامع و بی نقص هست که به تعهدشان برای حفاظت از کارگران جامه عمل بپوشاند.

8 نکته ویژه برای داشتن یک برنامه ایمنی ساختمان

از هر پنج کارگری که جان خود را از دست می دهند، یک نفر در کارهای ساخت و ساز می میرد. تعداد تلفات در کارهای ساختمان سازی در طول چند سال گذشته افزایش یافته است. ساخت یک برنامه ایمنی موثر و فرهنگ سازی در رعایت آن در بین کارکنان می تواند در تحقق هدف شما، به صفر رسیدن حوادث، مصدومیت ها و مرگ و میر، در هر پروژه ای که به عهده می گیرد مؤثر باشد. با ما همراه باشید.

ما 8 نکته زیر را برای ساخت یک برنامه ایمنی فوق العاده برای شما جمع آوری نموده ایم:

  • تعهد به ایمنی از رأس شروع می گردد

اعتماد کارگران به برنامه شما با حمایت و پذیرش آن از سمت تیم رهبری شروع می گردد. با فراهم آوردن آموزش و تجهیزات حفاظت شخصی تعهد خود را نسبت به ایمنی ثابت کنید. مطمئن شوید که تجهیزات به طور منظم کنترل و آنالیز می شوند و به خوبی کار می نمایند. اگر تجهیزات معیوب هستند و احتیاج به تعمیر دارند، مطمئن شوید که برای تعمیر و یا جایگزینی، دطتگاه از سرویس خارج شده است.

سیاست و خط مشی های ایمن سازی خود را به صورت مکتوب در بیاورید و در اختیار همه کارمندان قرار دهید. نوشته شما حداقل باید شامل مراحل گزارش آسیب دیدگی، قوانین پایه ایمن سازی، اقدامات پیشگیرانه، اقدامات اضطراری و همه چیزهایی باشد که باعث یاری به ترقی و اجرای یک محیط کار ایمن می گردد. تمام کارمندان باید این نوشته را بخوانند و اعلام نمایند همه قوانین را فهمیده و با اجرای آن موافق هستند.

  • برای هر پروژه یک برنامه داشته باشید

چیزی به اسم طرح ایمنی مناسب برای همه وجود ندارد. هر پروژه ای فرق دارد و هر مکان کاری منحصر به فرد است. قبل از شروع هر کاری برای پروژه تازه، تمام خطرات موجود که ممکن است در زمان پروژه اتفاق بیفتد را شناسایی کنید. معین کنید که برای کاهش یا از بین بردن خطرات چه کنترل هایی باید وارد کار گردد.

بعلاوه باید ابزار و تجهیزاتی که در طول کار ممکن است احتیاج گردد را معین و آنالیز کنید. مدیر ایمنی برای زمان بندی کار و برنامه ریزی جلسات هفتگی ایمنی با مدیر پروژه باید گفت و گو کند. برای هر پروژه تازه، باید یک طرح عکس العمل های اضطراری و اورژانسی و هم چنین یک برنامه یاری های اولیه برای محل کار تهیه گردد. طرح ایمنی باید به هرکسی که پا به محل کار می گذارد، داده گردد.

  • آموزش هیچ وقت متوقف نمی گردد

به کلیه کارمندان تازه باید اموزش کامل و همه جانبه در خصوص روش های کار ایمن و تمام استانداردهای قابل اجرا OSHA ارائه گردد.کارمندان باید بتوانند خطرات و شرایط کاری ناامن را تشخیص دهند. به کارگران، صرف نظر از سطح مهارت ان ها، نحوه درست و ایمن کارکردن با ماشین آلات و تجهیزات اموزش دهید. کارمندان مجاز به استفاده از هیچ گونه تجهیزات و ماشین آلات نیستند مگراثبات نمایند که می توانند بدون خطر و کاملاً مسلط انجام دهند.

آموزش ایمنی نباید فقط مختص کارمندان تازه باشد. آموزش مکرر و مداوم نه تنها تعهد شرکت شما در زمینه ایمنی نسبت به کارگران را تأیید می نماید، بلکه آن را در اولویت اصلی در فکر کارمندان خود قرار می دهد. اطمینان حاص کنید که از بازرسی های محل کار به اسم فرصت های آموزشی زمانی که دستورالعمل های ایمنی رعایت نمی شوند، بهره ببرید. اگر به نظر می رسد که مسئله فراگیرتر است، می توان این کار را به صورت آموزش تک تک برای اتفاقات جداگانه به کل تیم انجام داد.

آموزش مقدماتی یاری های اولیه باید به همه کارکنان آموزش داده گردد. حی اگر هر روز یک فردی که آموزش چزشکی دیده در محل کار داشته باشید، آن ها نمی توانند همواره در همه جا باشند. هرچه زودتر یاری های اولیه به کارگر آسیب دیده داده گردد، بهتر است، حتی اگر فقط مراقبت های اولیه باشد.

اقدامات اصلاحی مانند آموزش مجدد، باید بخشی از اقدامات انضباطی باشد که در صورت دستگیری کسی به دلیل عدم رعایت قوانین یا هرگونه رفتار غیرایمن یا رفتارهای بی ملاحظه انجام می گردد. همواره بهتر است که قبل از مجازات کمی تحقیق کنید.

آیا این رفتار ناشی از بی توجهی اشکار به قوانین بوده است یا این که کارمند آموزش مناسبی ندیده است؟ برنامه آموزشی شما باید به طور مرتب ارزیابی گردد و در صورت لزوم اصلاحاتی باید صورت گیرد تا مطمئن شوید که کارمندان شما برترین دستورالعمل های ممکن را دریافت می نمایند.

  • همواره از تغییرات قوانین مطلع باشید

OSHA به طور مداوم در حال انتشار قوانین تازه و ایجاد تغییراتی در قوانین موجود با هدف یاری به مالکان در فراهم ساختن امن ترین محیط کار ممکن است. انتظار می رود OSHA در سال 2016، قانون نهایی در خصوص روبرو شغلی با بلور سنگ سیلیس و هم چنین قوانین نهایی برای بهبود پیگیری آسیب ها و بیماری های محل کار و به روز رسانی محافظت از چشم و صورت برای مطابقت با استانداردهای به روز و پذیرفته شده از سوی سازمان ملی استاندارد آمریکا (ANSI) را صادر کند.

علاوه بر این قوانین، در نظر دارد یک قانون پیشنهادی برای صلاحیت های مورد احتیاج برای رانندگان جرثقیل در ساختمان سازی صادر کند و بعضی استانداردهای مربوط به انواع ماشین های جرثقیل کاربردی در صنعت ساختمان را اصلاح کند. ناگفته نماند که جریمه های OSHA در بعضی موارد در سال 2016 بیش از 70 % افزایش یافته است.

برای این که با استانداردهای OSHA همسو بمانید، ضروری است که با تمام تغییرات قانون گذاری های اثر گذار بر حرفه شما به روز باشید. همواره یک محدوده زمانی معین برای عموم وجود دارد که با استدلال ها و شواهد مکتوب موافقت و یا مخالفت خود را نسبت به هرگونه قانون پیشنهادی اعلام کند و بعلاوه درخواست جلسات علنی در صورت عدم برگزاری قبلی داشته باشد. این یک فرصت است که اگر یک قانون تأثیرات منفی بر حرفه شما می گذارد تا صدای شما شنیده گردد.

  • بالاتر و فراتر از قوانین بروید

پایبند بودن به استانداردهای OSHA را به اسم حداقل ترین چیز برای رعایت قوانین در نظر بگیرید. صرف رعایت قوانین برای پایبند بودن می تواند باعث رضایتمندی از خود گردد. برای داشتن یک برنامه ایمنی مؤثرتر باید فراتر از قوانینی که OSHA وضع نموده است، باشید.

این بدان معنا نیست که شما باید تغییرات اساسی و جامع در برنامه ایمنی یا سیاست های موجود خود ایجاد کنید. به کارهایی که در حال حاضر انجام می دهید نگاهی بیندازید و معین کنید آیا اقدامات یا دستورالعمل هایی وجود دارد که می توانید برای ارتقا ایمنی کارگران اجرا کنید. حادثه های پی در پی مربوط به یک فعالیت کاری احتمالاً نشان دهنده این است که برنامه ایمنی شما به بعضی اصلاحات احتیاج دارد

  • همه را مسئول بدانید

ایمنی محل کار به عهده همه کارگران، نه فقط مدیران ایمنی، است. همانطور که در بالا گفته شد، ایمنی از بالا شروع می گردد و تا خاتمه به مدیران پروژه، ناظران محل کار،کارفرمایان و کارگران شما می رسد. به کارکنان خود قدرت و اختیار بدهید تا اگر متوجه یک محیط کاری ناامن یا خطری می شوند، صحبت نمایند. کارمندان نباید از این که به مافوق یا همکار خود بگویند که کلاه ایمنی خود را به سر بگذارید یا از یک ابزار برقی با سیم برق فرسوده استفاده نکنید، خجالت بکشند و یا بترسند.

اگر شما یک پیمانکار عمومی هستید، این بدان معنی است که زیر مجموعه خود را برای پیروی از الزامات ایمنی خود مسئول بدانید. مرور سیاست ها و دستورالعمل های ایمنی پیمانکار فرعی یا دست دوم به همراه سوابق ایمنی آن ها باید بخشی از شیوه شما در احراز صلاحیت باشد. برای همه کسانی که در این پروژه کار می نمایند روشن کنید که آن ها مسئول رعایت همه استاندارد های ایمنی که شما برای کارمندان خود در نظر دارید، هستند.

  • بازرسی منظم انجام دهید و فرهنگ سازی ایمنی کنید

بازرسی های مکرر و منظم از محل کار برای اطمینان از مژثر بودن طرح و برنامه ایمنی شما حیاتی است. برای هرکار یک چک فهرست بازرسی ایجاد کنید و هنگام انجام بازرسی یادداشت برداری کنید. مدتی را به مشاهده کارگران اختصاص دهید تا مطمئن شوید که آن ها بدون خطر و به طور مؤثر و مفید کار می نمایند.

برای ثبت کردن مناطقی که ممکن است به محافظت یا کنترل اضافی احتیاج داشته باشند، یک دوربین یا تلفن هوشمند در دست داشته باشید. وقت بگذارید و با کارمندان گپ بزنید تا در خصوص هرگونه نگرانی ان ها در خصوص ایمنی گفت و گو نموده و ان ها را رفع کنید. بازرسی های منظم ایمنی، تعهد شرکت شما درزمینه ایمنی را حمایت نموده و علاوه بر سایر فواید به شما امکان می دهد فرهنگ سازی ایمنی کنید.

هنگام وقوع حوادث، حتما تحقیق و آنالیز کاملی انجام دهید تا بتوانید ریشه مشکل را کشف کنید. معمولاً دلیل وقوع حوادث آموزش ناکافی یا عدم استفاده کارمند از اطلاعاتی که یاد گرفته، می باشد.

  • پیشرفت و اصلاحات را هیچ وقت متوقف نکنید

ممکن است شرکت شما برنامه ایمنی درجه یک و درست داشته باشد، اما همواره جای پیشرفت وجود دارد. اول سال زمانی مناسبی برای ارزیابی برنامه فعلی شما است. مواردی را که به خوبی کار می نماید و هم چنین بخش هایی را که احتیاج به تتازه نظر دارند را به دقت آنالیز کنید.

حتما تمام کارمندان خود را درگیر این کار کنید. کارگران شما افرادی اند که هرروز به محل کار می فرایند و مناسب ترین افراد برای یاری به شناسایی نواقص در برنامه ایمنی شما و ارائه پیشنهاداتی برای اصلاح هستند.

به محض اجرای یک برنامه ایمنی عالی و بدون نقص، مزایای دیگری علاوه بر محافظت از کالاهای باارزش خود به دست خواهید آورد؛ کارمندان خود را. شرکت هایی که دارای برنامه های ایمنی عالی هستند از حق بیمه کمتر با کیفیت کار بهتر و آسیب های کمتری برخوردار هستند.

اعتبار شرکت شما بعلاوه با تعهد شما به ایمنی افزایش می یابد که منجر به فرصت های قرارداد بیشتر و بعلاوه معرفی شرکت شما به اسم یک مکانی که همواره افراد جویای کار انتخاب می نمایند، می گردد.

کلام خاتمهی

ما در این نوشته از ما 8 نکته ای که برای ایمنی بیشتر در پروژه های ساختمانی باید انجام شوند، توضیخاتی را ارائه دادیم. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما کاربران عزیز سودمند بوده باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات خود را به منظور بهبود کیفیت مطالب سایت با ما در میان بگذارید.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 18627

به "8 نکته ویژه برای داشتن یک برنامه ایمنی ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نکته ویژه برای داشتن یک برنامه ایمنی ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید