2000میلیارد تومان هزینه صدور کارت های غیرفعال!

به گزارش دَبی بلاگ، بیش از 200 میلیون کارت بانکی غیر فعال در کشور وجود دارد که هزینه چاپ هر کدام 10 هزار تومان شده است، یعنی 2000میلیارد تومان بابت صدور کارت هایی هزینه شده که اکنون راکد هستند. صدور و استفاده از کارت های بانکی زمانی پرچمدار ترقی در نظام بانکی محسوب می شد اما در عصر حاضر با رواج بانکداری مجازی در کشور استفاده از کارت های بانکی رفته رفته کاهش یافته و این ابزار جای خود را به موبایل بانک و اینترنت بانک داده است.

2000میلیارد تومان هزینه صدور کارت های غیرفعال!

به گزارش خبرنگاران، روزنامه جام جم نوشت: شیوع بیماری کرونا و خطرهای استفاده از کارت های بانکی در دستگاه های خودپرداز و پوز هم نقش کاتالیزور در تغییر شیفت مردم از کارت های بانکی به بانکداری مجازی را بازی کرد و سبب شد تا در دو ماه اخیر استفاده از بانکداری اینترنتی یا گوشی های همراه به شدت افزایش و در مقابل، استفاده از کارت های بانکی به شدت کاهش یابد. شیوع ویروس کرونا فرایند زندگی همه خانوارها را در دنیا تغییر داد و افرادی که به بانکداری غیر حضوری و اینترنتی آشنایی نداشتند، به دلیل قرنطینه توانستند کار با این روش را بیاموزند تا دیگر به شعب و دستگاه های خودپرداز مراجعه ننمایند. این در حالی است که رشد بانکداری الکترونیک باعث شده بود در سال های اخیر، میزان استفاده مردم از کارت های بانکی مختلف افزایش قابل توجهی داشته باشد؛ به طوری که اغلب مردم دارای چند کارت هستند. نکته قابل توجه این که بخش قابل توجهی از این کارت ها، هیچ کاربردی برای دارندگان آنها نداشته و معمولا ماه ها و حتی سال ها (تا انتها زمان انقضا) بدون استفاده رها می شوند.

نگاهی به آمارها و گزارش های منتشرشده توسط بانک مرکزی و شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) نشان دهنده بدون استفاده ماندن بخش قابل توجهی از این کارت هاست؛ به طوری که حدود 68 درصد مجموع کارت های صادره، بدون استفاده هستند.

شرایط کارت های غیر فعال

آخرین آمار بانک مرکزی نشان می دهد تا انتها بهمن 98 تعداد 333 میلیون کارت بانکی (کارت برداشت، اعتباری، هدیه و بن کارت) در کشور صادر شده است؛ یعنی به ازای هر یک از 80 میلیون ایرانی، بیش از چهار کارت بانکی صادر شده است. از این تعداد کارت، فقط 105 میلیون کارت بانکی دارای تراکنش بودند. در مقابل، تعداد 228 میلیون کارت غیر فعال بوده و هیچ تراکنشی نداشته اند.

علت بالا رفتن شمار کارت های بدون استفاده چیست؟

عوامل مختلفی در بالا رفتن آمار کارت های بانکی بدون استفاده نقش دارند که ازجمله آنها می توان به الزام دستگاه ها، سازمان ها و نهادهای مختلف برای اخذ کارت بانکی توسط مراجعان و ذی ربطان آن دستگاه ها اشاره نمود. به عنوان مثال دانشجویان دانشگاه های مختلف باید کارت یک بانک خاص را دریافت نمایند؛ در حالی که در عمل برای آنها کاربرد زیادی نداشته و امور اقتصادی خود را توسط کارت های سایر بانک ها انجام می دهند. همچنین معمولا شرکت های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی، حقوق کارکنان خود را به کارت های یک بانک خاص واریز می نمایند. بنابراین اگر فردی طی چند سال و در چند محل مختلف شاغل گردد، به تعداد محل های اشتغال خود دارای کارت بانکی می گردد. همچنین معمولا شرکت ها هر چند سال یک بار بانک طرف حساب خود را عوض می نمایند و برای کارمندانشان کارت های جدید صادر می نمایند اما کارت های قبلی همچنان پابرجا هستند.

هر فرد دارای 4 کارت بانکی است

تا یک دهه قبل، حساب های بانکی به صورت دفترچه ای بود اما با توسعه صنعت بانکداری و رواج استفاده از کارت بانکی این فرایند تغییر کرد و اکنون دیگر به ندرت حساب های دفترچه ای وجود دارد. از این رو تعداد کارت های صادر شده از سوی بانک ها افزایش یافته و هر فرد به طور معمول و میانگین دارای چهار کارت بانکی است.

گردش پول نقد

از زمانی که کارت های بانکی به صورت عموم مورد استفاده قرار گرفتند گردش پول بسیار کاهش یافته اما در کشورهای پیشرفته به دلیل دریافت خدمات کارمزد، از مبالغ مشخصی دارندگان دستگاه های کارتخوان اجازه تراکنش نمی دهند و خرید و فروش ها باید با پول نقد انجام گردد اما در ایران برای خرید یک نان هم ممکن است افراد از کارت بانکی استفاده نمایند.

هر تسهیلات، یک کارت

هر فردی که قصد دریافت تسهیلات از یک بانک را داشته باشد باید در آن شعبه حساب باز کند و این موضوع باعث شده صدور کارت تا حد زیادی افزایش داشته باشد. پس از انتها تسهیلات، افراد کارت را به بانک تحویل نمی دهند و غالبا تاریخ انقضای آنها فرامی رسد و از دسترس خارج می شوند. در حالی که برای دریافت تسهیلات از دو شعبه یک بانک نباید دو حساب افتتاح گردد اما این برخورد سلیقه ای در شبکه بانکی اتفاق می افتد. همچنین باید توجه داشت بعضی بانک ها شماره کارت هایی را به مشتریان برای پرداخت اقساط معرفی می نمایند و کارت آن را هم تحویل مشتری می دهند که فقط قابلیت واریز دارد و برداشت از آن صورت نمی گیرد. این کارت ها نیز جزو کارت های بلااستفاده به شمار می آید اما با این که از این کارت تراکنشی انجام نمی گردد اما ماهانه مبلغ اقساط به آن واریز خواهد شد.

غیر فعال بودن کارت به معنای غیر فعال بودن حساب نیست

بسیاری از حساب های بانکی دارای کارت بانکی هستند که ممکن است به وسیله دفترچه یا رمز دوم کارت مورد استفاده قرار گیرند. تراکنش کارت تنها به وسیله دستگاه های کارتخوان و دستگاه خودپرداز صورت می گیرد و ممکن است یک فرد دارای کارت با رمز دوم (پویا) باشد که اصلا کارت خود را از خانه بیرون نمی برد و به وسیله اپلیکیشن موبایل، خریدهای خود را انجام می دهد. در این صورت تراکنشی برای کارت لحاظ نمی گردد اما واریز و برداشت زیادی صورت می گیرد.

خدمات کارت، کارمزد دارد

استفاده از خدمات هر کارت کارمزدی به همراه دارد که به شرکت خدمات دهنده تعلق می گیرد. به عنوان مثال اگر یک فرد دارای کارت بانک سپه از دستگاه خودپرداز بانک ملت موجودی حساب بگیرد 1206 ریال از موجودی او کسر و به حساب بانک ملت برای ارائه خدمات واریز می گردد. اگر حساب غیر فعال باشد در عملیات حساب بانک نیز خارج می گردد اما اگر کارت غیر فعال باشد در عملیات حساب بانک همچنان لحاظ می گردد.

هزینه تمام شده صدور کارت بانکی

هزینه صدور یک کارت بانکی حدود 10 هزار تومان است اما 2300 تومان آن از مشتری دریافت می گردد. مابقی این مبلغ توسط بانک از محل خدماتی که ارائه می نماید پرداخت می گردد و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار باید مبلغ 2300 تومان از مشتری دریافت گردد.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 8058

به "2000میلیارد تومان هزینه صدور کارت های غیرفعال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2000میلیارد تومان هزینه صدور کارت های غیرفعال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید