چه کسانی وام ودیعه گرفتند؟

به گزارش دَبی بلاگ، از میان حدود 6 میلیون و 600 هزار خانوار ایرانی تا به امروز فقط 100 هزار نفر یعنی 1.5 درصد از جامعه هدف پیروز به دریافت وام ودیعه مسکن شده اند. متقاضیان، بانک ها را در این ماجرا بیش از بقیه مقصر می دانند و همچنان از برخورد جزیره ای آن ها گلایه مندند.

چه کسانی وام ودیعه گرفتند؟

به گزارش تجارت نیوز، به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، براساس آخرین آمار نفوس و مسکن در سال 95، 18 میلیون و 100 هزار خانوار در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود 6 میلیون و 600 هزار خانوار، معادل 30.7 درصد مستاجر هستند.

اخیرا هم محمود محمودزاده، معاون وزیر راه وشهرسازی گفته که از این تعداد مستاجر، 700 هزار نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام نموده بودند که تنها 290 هزار نفر اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری نموده اند.

طبق اظهارات او از این تعداد، پالایش اطلاعات متقاضیان صورت گرفته است و آنان به سیستم های بانکی معرفی شده اند و از این تعداد هم حدود 130 هزار نفر تشکیل پرونده داده اند و تسهیلات برای بیش از 100 هزار نفر پرداخت شده است.

با این حساب تنها 1.5 درصد از مستاجران کشور تا به امروز پیروز به دریافت وام ودیعه مسکن شده اند.

البته حسام عقبایی، نائب رئیس مشاور املاک، در مصاحبه با صدا و سیما با تایید این که تخلفاتی در زمینه وام ودیعه مسکن دیده می گردد، گفت: به عنوان مثال مواردی را داشتیم که صاحب پروانه فوت نموده بود و شاگرد مغازه سوءاستفاده نموده بود.

با این حال در این 1.5 درصد باید مقداری انحراف را هم در نظر گرفت. از جمله نمود های این انحراف می توان به خرید و فروش گسترده وام ودیعه مسکن در سایت های غیرقانونی خرید و فروش وام اشاره نمود. نمونه دیگر آن نیز خرید یا سوءاستفاده از کد ملی و کدپستی دیگران برای دریافت وام است.

بعضی از کارشناسان معتقدند به دلیل این که کد رهگیری تطبیق کدپستی با یک کد ملی است به راحتی هر فردی می تواند با خرید یا سوءاستفاده از کد ملی و کدپستی دیگران به انعقاد قرارداد صوری و در نتیجه دریافت کد رهگیری صوری اقدام کند و بدون آن که واقعاً در یک واحد مسکونی مستقر گردد، وام ودیعه مسکن دریافت کند.

پس اگر از کند بودن پرداخت این نوع وام بگذریم، باید گفت با توجه به این که منابع اقتصادی بانک ها برای پرداخت وام ودیعه مسکن محدود است، وجود انحرافات در این وام موجب شده بسیاری از افراد واجد شرایط دستشان از این امکان کوتاه بماند.

با این حساب به نظر می رسد وام ودیعه با تمام سروصدا و البته دردسرهایش برای مردم نه چندان راهگشا بوده و نه به خوبی به جامعه هدف برخورد نموده است.

حکومت مستقل شبکه بانکی

یکی از بزرگترین گلایه های مردم در ماجرای اعطای وام ودیعه مسکن، سنگ اندازی بانک هاست. از همان ابتدای امر از میان 14 بانک معرفی شده برای ارائه این تسهیلات در تهران با شرایطی متفاوت از مصوبه ستاد روبرو شدیم.

از بین این 14 بانک 4 بانک به هیچ وجه با یک ضامن اقدام به پرداخت وام 50 میلیونی نمی کردند و 6 بانک نیز شرایط خاص خود را برای پرداخت یارانه اعلام می کردند.

پس از آن هم از یک سو وزیر راه و شهرسازی وعده داد که طبق مصوبات ستاد ملی کرونا، مستاجران دارای چک برگشتی برای دریافت تسهیلات بانکی ودیعه مسکن، مانعی پیش رو ندارند.

از سوی دیگر مصوبه ستاد مبارزه با کرونا دریافت وام متقاضیان دارای شرایط را منوط به تشخیص بانک وام دهنده با ارائه هرکدام و یا ترکیبی از موارد زیر خواند:

گواهی کسر از حقوق، سهام عدالت، گواهی کسر از مستمری خانوار های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سهام عدالت، چک و سفته برای وام های زیر 15میلیون و چک و سفته، به همراه یک ضامن برای وام بالای 15 میلیون تومان.

بانک ها هم از اختیار داده شده بهشان تمام استفاده را برای سنگ اندازی کردند. تا جایی با گذشت ماه ها هنوز هم تعداد زیادی از مخاطبان از گلایه هایشان از شبکه بانکی می نویسند:

از طرفی بانک مرکزی بودجه و تسهیلات به بانک میده که به مردم وام ودیعه مسکن بده بدون ضامن تو شرایط کرونا از طرف دیگه متاسفانه بانک ها هیچوقت به دستور و بخشنامه دولت عمل ننموده و نمی کنن. هیچکس هم جوابگو نیست و هیچ سازمان یا سامانه ای برای نظارت یا رسیدگی به نظرات و شکایات مردمی وجود نداره.

من معلول بهزیستی هستم موسسه ملل هر ضامن بردم یه گیر داد مگه خود دولت بخشنامه نکرد معلولین بانام کسر حقوق بهزیستی وام ودیعه رو بگیرن؟ چرا بانکا دارن اذیت میکنن؟

سلام در مورد وام ودیعه مسکن که اعلام نموده بودن چک برگشتی مانعی برای وام گیرنده ندارد چرا بانک ها مشکل می گیرند. حتی گفته بودن وام 15میلیونی ضامن نمی خواد، ولی بانک ها فقط کار خودشونو می کنن و ضامن می خوان. این حالا دیگه چه فرقی با وام های دیگه داره؟!

چرا در مورد وام ودیعه مسکن وقتی وزیر اقتصاد گفته بود که چک برگشتی مانعی ندارد، بانک ها قبول نمی نمایند و مشکل می گیرند؟

من شامل وام ودیعه شدم. رفتم بانک میگه شما، چون مستاجر پدرت هستی شامل وام نمیشی. در هر صورت من مستاجرم. حالا صاحب خانم مردم غریبه باشه یا پدرم باشه چه فرقی می کنه؟

برای 15 میلیون وام ودیعه گفتن ضامن نمی خواد ثبت نام کردم الان بانک میگه اونا برای خودشون گفتن شما باید ضامن کارمند بیاری آخه کی ضامن من کارگر میشه؟ یک میلیون هم برای کد رهگیری دادم.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: فرارو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 14342

به "چه کسانی وام ودیعه گرفتند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی وام ودیعه گرفتند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید