هنر نقاشی کامیون در پاکستان

به گزارش دَبی بلاگ، در پاکستان، کامیون ها به دست ظریف استادان تقریباً به اثر هنری رنگارنگ تبدیل می شوند.

هنر نقاشی کامیون در پاکستان

به گزارش خبرنگاران، نقاشی کامیون که در کشور های جنوب آسیا متداول است، در پاکستان جزو پرطرفدارترین است. این خودرو های سنگین مورد استفاده در حمل و نقل کالا به عنوان اثر هنری ظاهر می شوند که جاده ها را در پاکستان رنگ آمیزی می نمایند.

خاستگاه هنر نقاشی کامیون در پاکستان به دهه 1920 برمی گردد. کامیون های بدفورد وارداتی از انگلستان اولین خودرو هایی بودند که نقاشی شدند.

پس از سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی به پاکستان در دهه های 1960 و 1970، کامیون هایی که جاده های این کشور را زینت می دادند، معروفیت دنیای پیدا کردند.

هنر نقاشی کامیون ها که امروزه به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است به منبع عایدی مستقیم و غیرمستقیم برای ده ها هزار نفر تبدیل شده است.

هر راننده ای دوست دارد کامیونش برترین، شیک ترین، رنگارنگ ترین و تحسین برانگیزترین وسیله نقلیه در جاده باشد. به همین علت، صاحبان وسایل نقلیه حاضرند هزینه زیادی برای تزئین کامیون های خود صرف نمایند.

می توان رنگ های روشن، تزئینات پر زرق و برق و بسیاری از جزئیات دیگر را در کامیون ها مشاهده کرد. از دور می توان این تصور را داشت که همه کامیون ها به طور مشابه رنگ آمیزی شده اند، اما تقریباً هر کامیونی دکور ها و داستان های متفاوتی در درون خود پنهان دارد.

منظره ها، نقش های گل، قهرمانان ملی، نام های مذهبی، رهبران نظامی، شاعران، پیکره های حیوانات یا دکور هایی که حماسه ها را به تصویر می کشند روی کامیون ها نقاشی می شوند.

طراحی داخلی کامیون های چشم نواز و درخشان به مقدار نمای بیرونی مهم است. وقتی صحبت از نقاشی کامیون می گردد، اگرچه همه پاکستان به کراچی اشاره می نمایند، شهری که این عمل در آن متولد شده است، اما امروزه می توان گفت که شهر هایی مانند راولپندی، پیشاور، لاهور و کویته نیز به مراکز نقاشی کامیون تبدیل شده اند.

فعالیت های نقاشی کامیون در یک صنعت کوچک انجام می گردد که درست در کنار بزرگراه بین مرکز اسلام آباد و راولپندی توسعه یافته است. نقاشان، جوشکار ها و برق کار ها برای بازسازی و تزئین وسایل نقلیه پارک شده در اینجا کار می نمایند.

یک هنرمند نقاشی کامیون در پاکستان با اشاره به اینکه رنگ آمیزی کامیون ها برای پاکستانی ها مهم است، گفت: این برای ما سلیقه ای است. همه کوشش می نمایند تا وسیله نقلیه خود را زیباتر نمایند. با این هنر نام پاکستان در دنیا برجسته می گردد.

وی با بیان اینکه زمان رنگ آمیزی خودرو ها با توجه به الگو های درخواستی فرق دارد، گفت: هزینه رنگ آمیزی برای خودرو های کوچک از 160 هزار روپیه آغاز می گردد.

محمد حنیف یک راننده کامیون نیز گفت: کامیون من به لندن می رود. ما به این موضوع اهمیت می دهیم. این فرهنگ مهم پاکستان است.

امروزه هنر نقاشی که معروفیت آن فراتر از مرز های کشور پاکستان است، تقریباً در هر وسیله نقلیه ای از موتورسیکلت گرفته تا ریکشا های سه چرخ، از اتومبیل گرفته تا اتوبوس، هواپیما و قطار دیده می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مرداد 1402 بروزرسانی: 3 مرداد 1402 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 30798

به "هنر نقاشی کامیون در پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر نقاشی کامیون در پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید