قلعه خاکی فهرج؛ یکی از آثار تاریخی استان کرمان، عکس

به گزارش دَبی بلاگ، طبق شواهد موجود احتمال می رود که قلعه خاکی فهرج پیش از دوره ساسانی احداث شده و در دوره ساسانی نیز مورد استفاده بوده است. اما مطالعات کاملی در این مورد انجام نشده است.

قلعه خاکی فهرج؛ یکی از آثار تاریخی استان کرمان، عکس

قلعه تاریخی فهرج در 4 طبقه احداث شده و برغم آنکه بخشی از این قلعه دستکند است، هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده و هیچ کاوش باستان شناسی در آن صورت نگرفته است.

قلعه خاکی فهرج که در بافت کنونی شهر فهرج، در فاصله اندکی از رودخانه فهرج و جاده بم- زاهدان و در دشت حاشیه کویر لوت قرار گرفته است، بر صخره ای رسوبی (کلوت) و مکعب شکل بنا شده است و ارتفاع آن از سطح زمین 8 متر است.

مصالح ساخت قلعه فهرج خشت و چینه است و به همین دلیل بقایای اندکی از معماری قلعه برجای مانده است. قلعه تاریخی فهرج چهارگوش است که احتمال داده می گردد چهار برج در گوشه ها و احتمالا برج هایی در هر سوی ضلع قلعه ساخته شده باشد.

تشخیص نقشه فضاهای موجود در سطح قلعه به طور کامل ممکن نیست، چون سالم ترین بخش از حصار قلعه تنها در ضلع شرقی قلعه باقی مانده که شامل بقایای حصار، یک برج مدور و تعدادی تیرکش است. در ضلع شمالی و غربی قلعه نیز تنها بخشی از بقایای فضاهای قلعه باقی است.

در گوشه جنوب غرب قلعه فهرج نیز بقایای یک برج مدور و تو خالی با پایه مکعب مشاهده می گردد. قلعه فهرج از خشت هایی ساخته شده که ابعاد آ نها در بعضی نقاط 25 تا 43 سانتیمتر مربع است.

قلعه خاکی فهرج یک چاه عمیق نیز دارد که در بخش شمالی قلعه حفر شده است. این قلعه تاریخی در شهرستان فهرج به دلیل بی توجهی به حفاظت از آن در طول سال های گذشته تا به امروز، چنان تخریب شده که تشخیص ورودی قلعه با توجه به بقایای معماری برجای مانده از آن به سهولت امکانپذیر نیست.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 17995

به "قلعه خاکی فهرج؛ یکی از آثار تاریخی استان کرمان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه خاکی فهرج؛ یکی از آثار تاریخی استان کرمان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید