علت درد لگن در شب

به گزارش دَبی بلاگ، تهران (پانا) - اگر برایتان پیش آمده که با درد لگن از خواب بیدار شوید بدانید که تنها نیستید. در واقع تقریباً 20 درصد از افراد بالای 65 سال از درد مزمن لگن شاکی هستند. درد لگن می تواند جلوی ورزش کردن یا فعال بودنتان را بگیرد و برنامه خوابتان را نیز به هم بریزد.

علت درد لگن در شب

به گزارش تبیان، وقتی استخوان لگن شما طی شب درد بگیرد، احتمالاً به سختی می توانید بخوابید. شاید در خواب مدام این پهلو و آن پهلو شوید تا بتوانید در شرایط راحتی قرار بگیرید. اگر در لگن سمت چپ یا راستتان درد داشته باشید، به سختی می توانید به آن پهلو بخوابید.

اگر درد لگن شما را شب ها بیدار نگه می دارد، اولین کاری که باید بکنید تا شب خواب بهتری داشته باشید این است با یک پزشک مشورت کنید تا علت این درد و ناراحتی تان را پیدا نمایید.

علت های ممکن

درد لگن می تواند علت های گوناگونی داشته باشد. خیلی از افراد گاهی دچار درد و ناراحتی هایی در این قسمت فعال بدن می شوند؛ مثلاً کوفته شدن یا گرفتگی عضله به دلیل یک آسیب جزئی. این دردها اغلب خود به خود در عرض چند روز برطرف می شوند. اما افرادی دیگر ممکن است در اثر اوستیوآرتریت، بورسیت لگن یا آرتریت روماتوئید دچار درد مزمنی در لگن و مفاصل خود باشند. هر یک از این بیماری ها می توانند با ایجاد درد و گرفتگی خوابتان را مختل نمایند زیرا می توانند باعث تورم و التهاب مفاصل لگنتان شوند.

در مورد برخی از افراد، این دردهای ادامه دار ممکن است احساس سوزن سوزن شدن و گزگز ایجاد نمایند. عده ای نیز ممکن است احساس سوزش در لگن خود نمایند. آن هایی که به نوع شدیدتری از آرتریت دچارند ممکن است اینطور بگویند که احساس چنگ زدگی عمیقی دارند، انگار کسی لگن شان را فشار می دهد.

اوستئوآرتریت

اوستئوآرتریت یکی از شایع ترین انواع آرتریت است. بافت نرمی که نقش ضربه گیر را در مفاصل لگن تان دارد به مرور زمان در اثر فعالیت و ورزش های معمولی تحلیل می رود. بدون این بافت های نرم، استخوان های مفصل به هم دیگر سابیده می شوند و همین باعث خواهد شد حرکات، ناراحت نماینده و دردناک شوند.

اوستئوآرتریت یک عارضه بلندمدت است. هرچند بیماران می توانند از مفاصل خود در برابر آسیب و درد بیشتر محافظت نمایند؛ اما نمی توانند آسیب موجود در بافت مفصل را کاملاً برطرف نمایند.

بورسیت لگن

بورسیت لگن می تواند علائمی شبیه آرتریت ایجاد کند اما بورسیت یک عارضه موقتی است. بیمارانی که بورسیت دارند ممکن است در هنگام حرکت احساس درد یا گرفتگی نمایند اما غضروف بین مفاصلشان تحلیل نرفته است. بورس ها کیسه هایی از مایعات هستند که از مفاصل در برابر ضربه محافظت می نمایند و در بیماری بورسیت این کیسه ها ملتهب می شوند. افراد ورزشکار، کسانی که مجبورند به خاطر کارشان چیزهای سنگین جابجا نمایند، یا فعالیت های سنگین دیگری انجام می دهند نسبت به بقیه بیشتر مستعد بورسیت هستند.

150 بورس در سراسر بدن شما وجود دارد که از قسمت هایی مانند دست ها، پاها، کمر و لگن محافظت می نمایند. بورسیت لگن می تواند نسبتاً دردناک باشد. یک بورس نزدیک به بیرون لگن قرار گرفته است. با هر قدمی که برمی دارید، این بورس می تواند توسط تاندون های نزدیک به بالای پایتان تحریک شود. خوشبختانه بورسیت اغلب با استراحت و درمان مناسب برطرف می شود.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید مانند اوستئوآرتریت یک عارضه مزمن است. اما آرتریت روماتوئید شامل فرسایش یا تحلیل بافت مفصل نمی شود. بلکه بیمارانی که دچار آرتریت روماتوئید هستند، یک بیماری خود ایمنی دارند که سیستم ایمنی شان به بافت مفاصل شان حمله ور می شود. این واکنش ایمنی باعث می شود بافت های نرم موجود در مفاصل شان به مرور زمان سخت شده و حتی می تواند آسیب دائمی به استخوان بزند.

علائم آرتریت روماتوئید می توانند به مرور زمان پیشرفت نمایند؛ اما خیلی از بیماران، درد را در لگن و کشاله ران تجربه می نمایند. این درد می تواند منجر به بی خوابی های شبانه و دیگر مسائل خواب شود. هیچ درمان قطعی برای اوستئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید وجود ندارد اما پزشک می تواند به شما کمک کند علائم خود را کنترل کرده و بر دردتان غلبه نمایید.

چه زمانی مراجعه به پزشک لازم است؟

هر دردی ممکن است نگران نماینده باشد. خواب یک عملکرد حیاتی برای بدن است. وقتی شما می خوابید، بدنتان می تواند استراحت کرده و خودش را بازیابی کند. اما اگر درد لگن شب ها خواب را از چشمانتان بگیرد، خوابتان بی کیفیت شده و تأثیر لازم را نخواهد گذاشت. خواب مختل شده می تواند شما را در سیکلی از ناتوانی و خستگی و مفصل درد گرفتار کند.

اگر دردتان چند روز طول کشید یا مانع انجام کارهای معمولی تان شد، پس باید به پزشک مراجعه نمایید. درد شما ممکن است نسبتاً جدید و کم تا متوسط از جهت شدت باشد، یا آسیبی دیده باشید که نیاز به اقدام اورژانسی نداشته باشد. شاید مطمئن نیستید علت درد لگن تان چیست. در این موقعیت ها، ممکن است بهتر باشد با پزشک خانواده تان مشورت کنید.

اگر دردتان شدید باشد، مزمن باشد، و یا نتیجه آرتریت یا یک عارضه اسکلتی عضلانی باشد، پزشک خانواده شما را به پزشک متخصص ارجاع خواهد داد. پزشک روماتولوژ روی بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید تمرکز می کند. اگر آرتریت داشته باشید، این متخصص می تواند درمان های لازم برای کنترل علائمتان را به شما توصیه کند.

تشخیص

پزشک متخصص می تواند از روش های گوناگونی برای تشخیص علت درد لگن تان استفاده کند.

معاینه فیزیکی

طبیعتاً معاینه فیزیکی اولین قدم در تشخیص است که به پزشک کمک می کند بفهمد ناحیه درد شما دقیقاً کجاست. پزشک ممکن است احساس کند هر دو طرف لگن شما نقاط درد و التهاب یا احتمالاً آسیب است. پزشک ممکن است از شما بخواهد راه بروید، عضله ای را بکشید یا خم شوید تا طیف حرکتی تان را بررسی کند.

آزمایش خون

پزشک ممکن است بعد از معاینه فیزیکی، برایتان آزمایش خون تجویز کند. اگر پزشک مشکوک به آرتریت روماتوئید باشد، می تواند با کمک نتیجه آزمایش خون به تشخیص دقیق تری برسد. ضمناًً آزمایش خون می تواند به شناسایی دیگر عوارض مانند سرطان یا عفونت کمک کند.

آزمایش خون همیشه هم آرتریت روماتوئید را نشان نمی دهد. اما معمولاً افزایش برخی از پروتئین ها یا آنتی بادی ها در خون بیمار دیده می شوند که می توانند بیانگر یک عارضه خود ایمنی باشند.

تست های تصویری

عکس با اشعه ایکس یا ام آر آی می تواند عارضه موجود در سیستم اسکلتی تان را به پزشک نشان دهد. پزشکان با کمک این تکنولوژی ها می توانند هرگونه آسیب در مفاصلتان را شناسایی نمایند. این تست ها نشان می دهند آیا دچار استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید پیشرفته هستید یا نه، شکستگی در استخوانتان دارید و یا دچار مشکل اسکلتی دردناک دیگری هستید.

درمان

درمان مناسب برای درد لگن بستگی به تشخیص دارد. اما احتمالاً شامل تغییراتی در سبک زندگی تان، دارودرمانی و دیگر درمان ها می شود.

سبک زندگی

تغییرات خاصی در سبک زندگی می تواند به تسکین درد یا پیشگیری از درد کمک کند. اگر درد داشته باشید، احتمالاً شک دارید که ورزش کنید یا نه. اما یک سبک زندگی فعال می تواند به پیشگیری از درد لگن در آینده کمک کند.

یوگا یا پیلاتس می تواند لگن را منعطف نگه دارد. تمرینات قدرتی با شدت متوسط نیز می توانند به پیشگیری از آسیب های کمر و لگن کمک نمایند. پیاده روی منظم و دیگر تمرینات هوازی با شدت کم تا متوسط نیز توصیه می شوند. هرچند ثابت نشده که ماده غذایی خاصی درمان قطعی درد لگن باشد؛ اما معلوم شده که یک رژیم غذایی ضدالتهابی می تواند تکمیل نماینده فرایند درمانی تان باشد. غذاهای حاوی زردچوبه، آب لیموترش، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا 3 می توانند التهاب را در مفاصل لگن کاهش دهند.

داروها

پزشک شما ممکن است داروهایی برایتان تجویز کند که به شما کمک نماید درد لگن تان را کنترل کنید، خصوصاً اگر علائم مانع خواب شبتان باشند. اگر درد، خوابتان را مختل کرده حتماً این مسئله را به پزشک بگویید. برخی از داروهایی که برای آرتریت روماتوئید هستند، مانند استروئید پردنیزولون در واقع می توانند سبب بی خوابی شده و سیکل معیوب خوابتان را دائمی نمایند.

ممکن است داروهای مسکن معمولی مانند استامینوفن را برای تخفیف دردهای شدیدتان امتحان کنید. نگه داشتن کمپرس سرد یا گرم روی لگن نیز می تواند تا حدودی درد را تسکین دهد. در غیر این صورت پزشک ممکن است داروهای مسکن قوی تری مانند اُکسی کودون یا هیدروکودون را برایتان تجویز کند. این داروها را فقط طبق توصیه پزشک مصرف کنید تا به آن ها اعتیاد پیدا نکنید. همیشه پیش از مصرف هر داروی جدید یا ایجاد تغییر اساسی در سبک زندگی تان با پزشک مشورت کنید.

رویکردهای تکمیلی

روش های تکمیلی همان طور که از اسم شان پیداست به منظور تکمیل درمان توصیه شده توسط پزشک در پیش گرفته می شوند، نه جایگزین کردن آن ها. برخی از بیماران ممکن است طب سوزی، تای چی یا ماساژ درمانی را امتحان نمایند.

با این روش ها قطعاً عارضه ای مانند آرتریت درمان نمی شود اما با کمک آن ها می تواند تسکین موقتی ایجاد کرد و تا حدودی به آرامش رسید.

چند توصیه دیگر

علاوه بر عمل کردن به توصیه های پزشکتان، نکات زیر نیز می توانند به خواب بهتر شما کمک نمایند:

. هر وقت به پهلو دراز می کشید بالشی بین زانوهایتان قرار دهید.

. هر وقت به پشت دراز می کشید بالشی زیر زانوهایتان قرار دهید.

. تشک و بالش طبی و مناسب تری تهیه کنید.

. از پد حرارتی یا بطری آب گرم برای تسکین درد استفاده کنید.

. بدنتان را بکشید.

. هر شب الگوی خواب منظم را رعایت کنید.

. در صورت نیاز طبق تجویز پزشک از داروی مسکن استفاده کنید.

درد لگن می تواند طاقت فرسا و خسته نماینده باشد، خصوصاً اگر این ناراحتی مانع خواب شبتان شود. هرچند درد لگن علت های زیادی می تواند داشته باشد اما پزشک می تواند کمک کند هرگونه عارضه احتمالی مانند بورسیت یا آرتریت بررسی شود. خوشبختانه شما می توانید با داشتن یک سبک زندگی فعال، مصرف دارو طبق توصیه پزشک و دیگر روش های کنترل درد، درد لگن تان را مدیریت کنید.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 16939

به "علت درد لگن در شب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت درد لگن در شب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید