عدم استقبال از صندوق ETF دولت؛ چرا سهام بانک ها برای مردم جذاب نبود؟

به گزارش دَبی بلاگ، در حالیکه این روز ها بورس تهران در شرایط اصلاح قیمتی وجود دارد و کارشناسان نیز پیش بینی می نمایند در کوتاه مدت کماکان این فرایند ادامه داشته باشد، با سرانجام اعلام پذیره نویسی اولین صندوق قابل معامله ETF دولت موسوم به دارا یکم، معین شد که تنها 40 درصد واحد های سرمایه گذاری این صندوق پذیره نویسی شد.

عدم استقبال از صندوق ETF دولت؛ چرا سهام بانک ها برای مردم جذاب نبود؟

به گزارش خبرنگاران، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، بیش از سه میلیون و 400 و 81 هزار نفر به ارزش پنج هزار و 886 میلیارد تومان در پذیره نویسی صندوق های ETF مشارکت کردند که این موضوع بیانگر تشکیل بزرگترین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس از نظر ارزش سرمایه گذاری و تعداد سهامداران است، این در حالیست که ارزش کل دارایی سهام این صندوق حدود 16 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود که این امر نشان می دهد، مردم اقبال مناسبی از پذیره نویسی صندوق های دولتی نداشتند.

حمیدمیر معینی کارشناس بازار سهام

صندوق ها برای مردم جذاب معرفی نشدند

حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به اینکه اولین صندوق قابل معامله دولت یا همان ETF مورد توجه مردم قرار نگرفت، گفت: با توجه به اینکه ارزش دارایی کل این صندوق حدود 16 هزار میلیارد تومان بود، تنها 6 هزار میلیارد تومان پذیره نویسی شد، این عدم استقبال مردم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، که یکی از اصلی ترین آن ها عدم جذابیت است، مردم دوست دارند، خود، مالکیت سهام را در دست داشته باشند و هر وقت خواستند آن را بفروشند، اما با توجه به اینکه این صندوق از اول نیز دارای ابهام بود، مردم تمام واحد های سرمایه اری آن را خریداری نکردند.

وی اضافه نمود: دلیل دیگر نیز مربوط به زمان پذیره نویسی بود، این صندوق باید در فروردین ماه که بورس راستا صعودی در پیش گرفته بود و به صورت شارپی افزایش پیدا کرد، عرضه می شد، نه طی دو هفته گذشته که همزمان اصلاح بازار نیز شروع شد، در چنین شرایطی که بازار سهام در اصلاح قیمتی واقع شده است و مردم انتظار رشد فزاینده را ندارند، طبیعی است که از این صندوق ها استقبال نگردد.

میر معینی اظهارداشت: از سوی دیگر قوانین مربوط به این صندوق ها نیز از اول شفاف نبود، اول گفته شد که برای دوماه این واحد ها قابل معامله نیستند، اما بعد از آن نیز اعلام شد که این مدت به منظور نقدشوندگی بیشتر به یک ماه کاهش پیدا نموده، همچنین در ابتدا اعلام شد این صندوق ها دارای تخفیف 20 درصدی است، اما سپس گفته شد تخفیف 30 درصدی نظر گرفته شده است، این نوع تغییرات در عدم تمایل مردم به خرید این صندوق های تاثیرگذار بود.

این کارشناس بورس با تاکید بر اینکه تجربیات گذشته در واگذاری ها که عمدتا ناموفق بود، در عدم استقبال از این صندوق ها موثر بود، اعلام کرد: نقل قول های متفاوتی نیز که در این زمینه از مسئولان اعلام شد در عدم جلب اطمینان مردم موثر بود، از طرف دیگر تبلیغاتی که برای ترغیب مردم انجام شد، آنطور که باید و شاید جذاب و ترغیب کننده نبود، همچنین مزایای این صندوق ها و همچنین سودی که می تواند محقق سازد برای عامه مردم تشریح نشد، در صورتیکه اگر این معرفی به طرز بهتری انجام می گرفت، امروز استقبال مردم به طور قطع بیش از این آماری بود که اعلام شد.

این روزها از جذابیت بورس برای مردم کاسته شده است

صندوق دولت دارایی ارزشمندی بود که خوب معرفی نشد

سعید مومنی کارشناس بازار سهام و مشاور سرمایه گذاری گروه اقتصادی نهایت نگر نیز در تبادل نظر با خبرنگاران اظهارداشت: پذیره نویسی سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت، صادرات و دو شرکت بیمه البرز و اتکایی امین که مشترکا در صندوق قابل معامله ETF موسوم به دارا یکم به همه ایرانیان عرضه شد، اما آنچنان که باید و شاید مورد توجه جامعه قرار نگرفت.

وی اضافه نمود: این در حالی بود که قیمت این صندوق به نسبت دیگر فرصت های عمومی سرمایه گذاری بسیار ارزنده تر و جذاب تر به شمار می رفت و بعید است که دیگر چنین فرصت جذابی در مقیاس جمعیت 80 میلیون نفری کشور دوباره تکرار گردد، چرا که دولت برای تأمین اقتصادی و جبران کسری بودجه خود، قیمت هر سهم شرکت های موجود در صندوق را 20 درصد زیر قیمت میانگین معاملات بورس عرضه کرد.

مومنی گفت: برای مثال سهام بانک تجارت به عنوان لیدر دو ماه اخیر بازار که طی امسال رشد نزدیک به 200 درصدی را تجربه نموده، از طرف دولت بیست درصد زیر قیمت میانگین اردیبهشت 160 تومان یعنی معادل 130 تومان در قالب این صندوق عرضه شد.

این کارشناس بورس اضافه نمود: به عقیده تحلیل گران و با توجه به پتانسیل بنیادین سهام بانکی و دارایی های فراوان آنها، به نظر می رسد همچنان گروه بانکی مستعد رشد قیمت در میان مدت باشند که با این حساب سرمایه گذاری دو میلیون تومانی هر شهروند ایرانی در خرید سهام این صندوق، اگر نگوییم گزینه ای عالی، اما دست کم، با ریسک پائین و بی خطر بود.

مشاور سرمایه گذاری گروه اقتصادی نهایت نگر ادامه داد: اما به گواهی آمار، بسیاری از مردم اصلا نمی دانستند با چه پدیده ای روبرو هستند و اساسا با ماهیت اولیه این پذیره نویسی هم بیگانه بودند، حتی خیلی ها آن را با سهام عدالت اشتباه می گرفتند، از همه بدتر اینکه فعالان و شاغلین حاضر در بازار سرمایه هم شناخت دقیق و واضحی از ماهیت کار نداشتند، متاسفانه بخش زیادی از مردم همه بر اثر تبلیغات سوء رسانه های مجازی و مغرض و وجود دیوار بی اعتمادی مابین دولت-ملت به غلط این عمل را مترادف با سرکیسه کردن و گران فروشی دولت می پنداشتند.

وی توضیح داد: تصوری که قطعاً اشتباه بود و ضعف دستگاه تبلیغاتی دولت در تفهیم این پذیره نویسی را برای عموم جامعه نشان می داد. دستگاه تبلیغاتی و قانع کردن کنندگی دولت همانطور که در بیان ضرورت افزایش قیمت بنزین و آثار مفید آن برای جامعه بشدت ضعیف عمل کرد، در شناساندن ماهیت و جذابیت پذیره نویسی صندوق بانک و بیمه؛ موسوم به دارا یکم هم منفعل بود.

مومنی خاطر نشان ساخت: به هر حال این پذیره نویسی به خاتمه رسید و این صندوق از ماه آینده قابلیت معامله در بورس را خواهد داشت، از طرفی دومین صندوق قابل معامله ETF شامل سهام گروه پالایشگاهی هم ظاهراً از تیرماه به عرضه عمومی می رسد، باید منتظر ماند و دید، اقتصاد و جامعه ایران که این روز ها شرایطی استثنایی را از حیث بورس محور شدن تجربه می نماید، آیا همچنان تنور بورس را داغ و جذاب می داند تا استقبال چشم گیری از نوبت دوم عرضه سهام دولت در پالایشگاه ها کند.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: فرارو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9053

به "عدم استقبال از صندوق ETF دولت؛ چرا سهام بانک ها برای مردم جذاب نبود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم استقبال از صندوق ETF دولت؛ چرا سهام بانک ها برای مردم جذاب نبود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید