صالحی: 1000 مگاوات برق هسته ای داریم، فراوری برق هسته ای به معنی صرفه جویی است

به گزارش دَبی بلاگ، رئیس سازمان انرژی اتمی مسائل اقتصادی را عمده ترین علت عدم دستیابی به اهداف فراوری 20 هزار و 8 هزار مگاوات برق هسته ای در کشور دانست.

صالحی: 1000 مگاوات برق هسته ای داریم، فراوری برق هسته ای به معنی صرفه جویی است

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، علی اکبر صالحی در نشستی که بعدازظهر امروز (شنبه) از سوی نیکزاد نایب رئیس مجلس و در هیأت رئیسه مجلس برای آنالیز موضوع فراوری برق هسته ای برگزار گردید، گفت: در ارتباط با فراوری برق از توان هسته ای این موضوع به رژیم گذشته برمی گردد. در سال 53 سازمان برنامه و بودجه رژیم گذشته پروژه ای را به شرکت SRI در آمریکا می دهد که منظره 20 ساله کشور را تدوین کند. در این منظره 20 جلدی که به پیشنهاد SRI تهیه شده بود در سبد انرژی ایران 20 هزار مگاوات برق هسته ای طی 20 سال یعنی تا سال 74 پیش بینی شده بود.

وی افزود: در حال حاضر بوشهر 1000 مگاوات برق هسته ای فراوری می نماید و پیشنهادی که در سال 54 داده شده بود به این معنا بود که تا سال 74 باید معادل 20 نیروگاه بوشهر برق هسته ای فراوری می شد اما اکنون ما در سال 1400 هستیم و 1000 مگاوات برق هسته ای داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: دو دلیل عمده SRI برای پیش بینی این اندازه فراوری برق هسته ای هم این بود که هر 1000 مگاوات رآکتور هسته ای معادل 11 تا 12 میلیون بشکه نفت صرفه جویی دارد و هر کدام از نیروگاه ها مانع انتشار گاز آلاینده معادل هفت میلیون تن می شوند. در واقع گفتند در 20 سال 20 هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشید 140 میلیون تن گاز آلاینده به هوا نمی رود و معادل 700، 800 بشکه در روز هم صرفه جویی می گردد.

صالحی یادآور شد: بعد از انقلاب این پروژه به دلیل انقلاب و جنگ متوقف شد. آلمان ها در سال 54 یا 55 دو نیروگاه بوشهر را آغاز نموده بودند و فرانسوی ها هم قرار بود در خوزستان دو نیروگاه راه اندازی نمایند. در آستانه انقلاب نیروگاه های بوشهر مجموعا 65 درصد جلو رفته بود که این مصادف با انقلاب شد و ما به آن ها گفتیم از ایران بروند. بعد از جنگ تحمیلی در زمان آقای هاشمی وضع شوروی بهم ریخته بود و هیچ کشور غربی هم آمادگی خود را برای ادامه نیروگاه بوشهر اعلام ننموده بود. لذا فرصت خوبی برای ادامه تکمیل بوشهر با روس ها پیش آمد چرا که صنعت هسته ای آن ها هم داشت ورشکست می شد و در نتیجه ما الان نیروگاه بوشهر را داریم. البته از زمان قرارداد با روس ها تا تکمیل کار، بیست و چند سال به طول انجامید چرا که باید سیستم غربی با سیستم شرقی پیوند داده می شد و این کار مسئله ای بود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: در حال حاضر نیروگاه بوشهر سرپاست و از سال 92 که فعالیت اش را آغاز نموده 1000 مگاوات در سال برق فراوری می نماید. البته بعد از انقلاب که نیروگاه بوشهر 1 در حال ساخت بود این موضوع بحث شده بود که ما چقدر باید برق هسته ای داشته باشیم. وزارت نیرو، دانشگاه شریف و چند مرجع علمی آنالیز هایی داشتند و نهایتا شورای عالی انرژی تشکیل شد و فراوری هفت تا 10 هزار مگاوات برق هسته ای مورد بحث نهاده شد ولی دیگر هیچ کدام موضوع فراوری 20 هزار مگاوات برق هسته ای را مطرح نکردند. طبق همین مطالعات ما باید هفت تا هشت هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشیم.

صالحی با بیان اینکه ایجاد نیروگاه هسته ای گران ولی ادامه کار آن مقرون به صرفه است، گفت: طول عمر مفید نیروگاه هسته ای 60 تا 70 سال است. بعلاوه 30 تا 40 میلیون دلار میانه سوخت نیروگاه هسته ای برای 1000 مگاوات است در حالی که یک نیروگاه فسیلی 1000 مگاواتی 11 تا 12 میلیون بشکه احتیاج دارد که حدود 770 میلیون دلار در سال می گردد لذا وجود نیروگاه هسته ای و فراوری برق هسته ای به معنی صرفه جویی است و نیروگاه هسته ای بازگشت سرمایه اش به سرعت اتفاق می افتد اما ادامه فعالیت نیروگاه هسته ای و فسیلی چندان غیر از سوخت اش تفاوتی با هم ندارد. در مقابل سرمایه گذاری اولیه نیروگاه فسیلی خیلی کم است ولی هزینه سالانه اش زیاد است.

وی ادامه داد: دلیل اینکه ما نتوانستیم تا امروز به 20 هزار مگاوات و حتی 8 هزار مگاوات برق هسته ای برسیم بخش عمده مربوط به مسائل اقتصادی است. بعلاوه از سویی این موضوع همیشه مورد تأکید رهبری قرار داشته و ایشان صنعت هسته ای را تضمین نماینده برق مطمئن نسل های آینده و مایه اقتدار جمهوری اسلامی اسم کردند و بارها تأکید داشتند که 20 و حتی 30 هزار مگاوات برق هسته ای را دنبال کنید. مجلس هم توصیه دارد که سازمان انرژی اتمی آمادگی لازم را برای چرخه سوخت 20 هزار مگاوات فراهم کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما قرار شد دو نیروگاه دیگر با روس ها داشته باشیم که چهار سال است عملیاتش آغاز شده است. در حال حاضر 500 میلیون یورو به روس ها بدهکاریم و برای همین نیروگاه بوشهر 1 که در حال فراوری برق است هنوز پول سوخت را به روس ها نداده ایم. شرایط اقتصادی کشور شرایط خاصی است اما با همه این اوصاف من می گویم راهکارهایی وجود دارد که سازمان انرژی اتمی بتواند 8 هزار مگاوات برق هسته ای را محقق کند.

به گزارش ایسنا، پیش از اظهارات علی اکبر صالحی، بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس هدف از برگزاری این جلسه را هم اندیشی برای یاری به افزایش فراوری برق هسته ای کشور اسم و خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر1000 مگاوات فراوری برق هسته ای داریم که فاز 2 و 3 آن هم در حال احداث است اما می خواهیم در این جلسه راهکاری برای افزایش اندازه فراوری برق هسته ای بیاندیشیم.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19065

به "صالحی: 1000 مگاوات برق هسته ای داریم، فراوری برق هسته ای به معنی صرفه جویی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صالحی: 1000 مگاوات برق هسته ای داریم، فراوری برق هسته ای به معنی صرفه جویی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید