دریاچه کوه گل سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد، تصاویر

به گزارش دَبی بلاگ، این دریاچه که در فصول گوناگون سال از جذابیت های بصری و محیطی بسیاری برخوردار است، در حدفاصل 32 کیلومتری مرکز استان یعنی شهر یاسوج و بعلاوه در قسمت شمال شرقی شهر سی سخت کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است. دریاچه کوه گل که از جاذبه های دیدنی سی سخت است در فصول گرم و معتدل سال یعنی بهار و تابستان پر از گیاهان وحشی، آویشن های خوش عطر و بوی کوهستانی و کلی گل شقایق پر است.البته ناگفته نماند که این دریاچه در فصل تابستان مقصد سفر پرندگان زیادی از جمله اردک کله سبز، درنا، حواصیل، خروس کولی، چنگر و مرغابی هم قلمداد می گردد. دریاچه کوه گل در موقعیت مکانی دهانه انبری (درست در گردنه مشهور به بیژن) و تپه های کوه گل واقع شده است و در ادامه به شرح آبشار تنگه نمک هم خواهیم پرداخت.

دریاچه کوه گل سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد، تصاویر

معرفی بعضی از جاذبه های طبیعی منطقه

سهم عمده ای از جاذبه های طبیعی موجود در منطقه سی سخت را دریاچه کوه گل، دشت لاله های واژگون و بعلاوه آبشار پر فروغ تنگ نمک یا همان کوه گل تشکیل می دهد که از جاذبه های دیدنی سی سخت هستند.گفتنی است در حوالی منطقه سی سخت، منطقه حفاظت شده خاریدون که به منطقه حفاظتی دنا هم معروف است و زیستگاه جانوران گوناگونی همانند پلنگ، خرس، بز کوهی و دیگر حیوانات است هم قرار گرفته است که قطعا می تواند برای گردشگرانی که به این نقطه سفر نموده اند، بسیار جالب و قابل توجه باشد.

آب رسانی شهر سی سخت

در همان ابتدای راه، شما با دریاچه میشی که اغلب مردمان محلی آن را بشو خطاب می نمایند، روبرو می شوید. این چشمه از جمله چشمه های زلال و پر آبی است که از رشته کوه زاگرس بر می آید و تقریبا در تمام طول سال یک منبع آب رسانی مطمئن برای تامین مقدار آب آشامیدنی مورد احتیاج شهر سی سخت به شمار میرود. از جمله ویژگی های چشم نواز این دریاچه سربالا رفتن حجم آبی است که به سمت استفاده شهری روانه شده است تا در کنار آن دیگر مزارع کشاورزی، باغ های میوه و گردوی منطقه را هم آب رسانی نماید.

آبشاری زیبا و پرخروش

از دریاچه کوه گل و دشت لاله های واژگون که از برجسته ترین جاذبه های طبیعی گردشگری موجود در منطقه می باشند، بگذریم به آبشار تنگه نمک یا همان کوه گل که برخلاف اسمش از آب بسیار سرد و شیرینی برخوردار است، می رسیم.آنطور که معلوم است به علت وجود چشمه آب شوری که درست در مقابل این آبشار واقع شده است، نام آن را تنگه نمک گذاشته اند. این آبشار تنگه نمک در حوالی و در منطقه سی سخت به بهشت گمشده ایران ملقب شده است که برای درک بهتر از این اسم ما به شما توصیه می کنیم سفری کوتاه مدت را در اردیبهشت به این منطقه داشته باشید تا خود از نزدیک متوجه این همه زیبایی طبیعی موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد بشوید.پیش از رسیدن به حرف پایانی ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست، به گفته افراد ساکن در شهر سی سخت، تا اواسط دهه پنجاه خورشیدی، از چشمه آب شور، نمک استخراج می شده است که بعدها با ورود و ترویج نمک های ید دار، عملیات استخراج نمک هم از این چشمه متوقف شده است.

کلام آخر

همانطور که در طول مطلب به آن اشاره کردیم استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب های طبیعی-گردشگری کشور به شمار میرود که همه ساله با استقابل زیادی از سوی گردشگران داخلی و خارجی روبرو می گردد. این استان از منطقه ها مختلفی همانند منطقه سی سخت برخوردار است و باید گفت برای عکاسان خوش ذوق و صاحب سبک یک مکان بی نظیر قلمداد می گردد.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19466

به "دریاچه کوه گل سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه کوه گل سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید