درخواست ناسا از علاقمندان به فضا برای یاری به یافتن دنیا های بیگانه

به گزارش دَبی بلاگ، برنامۀ نظارت بر سیارات فراخورشیدی در ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضای ایالا متحده (ناسا) از همه علاقمندان خواسته است تا به این نهاد برای ردیابی سیارات خارج از منظومه شمسی یا همان سیارات فراخورشیدی، یاری نمایند.

درخواست ناسا از علاقمندان به فضا برای یاری به یافتن دنیا های بیگانه

شرکت نمایندگان می توانند از تلسکوپ های خود برای جستجوی سیارات فراخورشیدی استفاده نمایند یا اگر دسترسی به تلسلوپ ندارند می توانند به یاری رایانه یا تلفن های هوشمندشان داده های دیگر تلسکوپ ها را مطالعه نمایند.

راب زلم، اخترفیزیکدان ناسا و طراح برنامۀ نظارت بر سیارات فراخورشیدی در بیانیه ای اظهار داشت: به یاری این برنامه، می توانید نحوه مشاهده سیارات فراخورشیدی و تجزیه و تحلیل داده ها را با استفاده از نرم افزارهایی که دانشمندان واقعی در ناسا استفاده می نمایند، بیاموزید. ما علاقمندیم به مردمِ بیشتری نشان دهیم که علم سیارات فراخورشیدی واقعاً چگونه کار می نماید.

برنامه تماشای سیارات فراخورشیدی (Exoplanet Watch) در سال 2018 میلادی شروع به کار کرد. این برنامه به همه این امکان را می دهد تا نحوه انجام یک فعالیت علمی را تجربه و دنیا اطراف خود را کشف نمایند.

در زمان شروع به کار این برنامه، محدودیت هایی در شمار افرادی وجود داشت که می توانستند به داده های جمع آوری شده به وسیله دیگر تلسکوپ ها دسترسی داشته باشند؛ اما اکنون این برنامه به طور گسترده در دسترس همگان است و همه می توانند داده ها را دانلود و تجزیه و تحلیل کند.

تا کنون وجود بیش از 5 هزار سیاره فراخورشیدی در رصدها و آنالیز های علمی تایید شده است. احتمالا میلیون ها سیاره دیگر نیز در دنیا وجود دارد که هنوز کشف نشده اند. این سیارات ویژگی هایی کاملا متفاوت با کره زمین دارند مانند داشتن خورشیدهای دوقلو، سطحی بسیار داغ یا ابرهایی از یخ.

بیشتر سیارات فراخورشیدی به یاری روشی که رصد ترانزیت نامیده می گردد، کشف شده اند که عبارت از کم نور شدن موقت ستارۀ میزبان در هنگام عبور سیاره فراخورشیدی از مقابل آن است.

این زمانِ عبور، هم می تواند به شما نشان دهد که چقدر طول می کشد تا یک سیاره فراخورشیدی به دور ستاره اش بچرخد و هم طول مدار را معین می نماید.

اگر خودتان تلسکوب دارید، برنامه تماشای سیارات فراخورشیدی ناسا می تواند به شما یاری کند تا یاد بگیرید چگونه یک سیاره فراخورشیدی در حال عبور را، بدون توجه به میزان تلسکوپی که استفاده می کنید، شناسایی کنید.

این برنامه امیدوار است با دریافت مشاهدات ناظران مختلف از سراسر دنیا و ترکیب آنها، سیارات فراخورشیدیِ در حال گذرِ بیشتری را شناسایی کند.

راب زلم نیز امیدوار است که این برنامه باعث گردد موانع مشارکت در فعالیت های علمی برای مردم کاهش یابد و الهام بخش نسل بعدی ستاره شناسانی باشد که به حوزه ما می پیوندند.

او تاکید دارد که حتی اگر تلسکوپ ندارید نیز می توانید در این برنامه مشارکت داشته باشید زیرا این برنامه، به اخترشناسان آماتور اجازه می دهد به داده های مربوط به مشاهدات 10 سالۀ سیارات فراخورشیدی که به وسیله یک تلسکوپ کوچک زمینی در جنوب توسان آریزونا جمع آوری شده، دسترسی داشته باشند و آنها را آنالیز نمایند.

بیانیه تاکید دارد که استفاده از داوطلبان در کار مرتب سازی داده ها، باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان محاسبات و پردازش داده ها می گردد و به دانشمندان یاری می نماید تا قبل از مطالعه سیارات فراخورشیدی با تلسکوپ های بزرگ و حساسی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب، احتمال وجود یک ستاره خاص را پیش بینی نمایند.

منبع: انتخاب
انتشار: 27 دی 1401 بروزرسانی: 27 دی 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 28740

به "درخواست ناسا از علاقمندان به فضا برای یاری به یافتن دنیا های بیگانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست ناسا از علاقمندان به فضا برای یاری به یافتن دنیا های بیگانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید