حمید قنبری همساز را تدارک می بیند

به گزارش دَبی بلاگ، حمید قنبری از ضبط و تدوین 10 قطعه با حضور نوازندگان سازهای کوبه ای اطلاع داد.

حمید قنبری همساز را تدارک می بیند

به گزارش خبرنگاران، حمید قنبری پژوهشگر موسیقی و طراح پروژه همساز در گفت و گو با فارس، به احیای مفهوم واقعی همنوازی متکی بر همدلی در نوازندگی در قالب این پروژه اشاره نمود و گفت: هدف از اجرای این پروژه جایگزین کردن رفاقت به جای رقابت میان نوازندگان و هنرمندان است.

حمید قنبری ضمن اعلام خبر شروع پروژه همساز با انتشار تصویر نخستین قطعه مرتبط با همنوازی با ساز تنبک، در شبکه های اجتماعی گفت: نمی توان انکار کرد که گاهی میان نوازندگان یک ساز مشترک رقابت حاکم می گردد و روابط دو نوازنده و اثر مشترکی که خلق می نمایند تحت تأثیر این رویکرد قرار می گیرد. اما پروژه همساز به شکل ویژه در صدد احیای مفهوم همراهی و همدلی در جریان همسازی و همنوازی است.

وی در ادامه با اشاره به تحقق مقدمات این پروژه از سال گذشته، توضیح داد: در قالب این پروژه نوازندگان سازهای مشترک با در اختیار داشتن خط اصلی یک قطعه که از پیش طراحی و نوشته شده است، نسبت به بداهه نوازی با یکدیگر اقدام می نمایند. محصول این همنوازی در قالب کلیپ کوتاه تصویری منتشر خواهد شد که ضمن خلق قطعه ای موسیقایی با تکیه بر هنر بداهه نوازی، فرصتی آموزشی نیز محسوب می گردد.

قنبری از ضبط و تدوین 10 قطعه با حضور نوازندگان سازهای کوبه ای اطلاع داد و اضافه نمود: با توجه به سهولت دسترسی مخاطبان عام و خاص موسیقی به بستر شبکه های اجتماعی، قطعات فراوری شده در این فضا و با هشتگی تحت عنوان همساز منتشر خواهند شد و عمده ترین هدفی را که دنبال می نمایند، به نمایش گذاشتن تأثیر درخشان همدلی نوازندگان در کیفیت آثار مشترک موسیقایی است.

وی به استقبال نوازندگان سازهای مختلف برای مشارکت در این پروژه اشاره نمود و گفت: تاریخ موسیقی ایران شاهد قطعات بی بدیل بسیاری است که از دونوازی اساتید برجسته ای برآمده و از آنجا که منشأ این بداهه نوازی ها همدلی استادان بوده، قطعات خلق شده، اثرگذار و ماندگار شده اند.

این کارشناس و پژوهشگر موسیقی به توسعه میدان پروژه همساز به همنوازی سازهای مختلف توسط نوازندگان داخل و خارج کشور در گام های آینده این پروژه تأکید کرد و اضافه نمود: این پروژه محدود به نوازندگان ایرانی نخواهد شد؛ چنان که تجربه همنوازی با نوازندگانی از سایر کشورها نیز صورت پذیرفته است. همساز اگرچه در این نقطه شروع شده اما می تواند همچنان ادامه داشته باشد و نویدبخش مهرورزی ها و همسازی های دیگر باشد.

حمید قنبری به عنوان طراح ایده همساز، ضمن پژوهشگری، نوازندگی و تدریس موسیقی، تألیف کتاب ضرب آوا و ویرایش کتاب امیرناصر افتتاح، سرپرستی گروه کوبه ای کلون زمان و همراهی و همنوازی با اساتیدی چون محمدرضا شجریان و حسین علیزاده را در کارنامه خود دارد.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 15030

به "حمید قنبری همساز را تدارک می بیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمید قنبری همساز را تدارک می بیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید