تضادها زوج ها را به هم جذب می نمایند یا شباهت ها

به گزارش دَبی بلاگ، دیدگاه های گوناگونی درباره اینکه تضادها باعث جذب شدن زوج ها به هم می شوند یا شباهت ها ابراز شده است و یک تصور رایج درباره روابط عاطفی این است که به اصطلاح اضداد جذب هم می شوند.

تضادها زوج ها را به هم جذب می نمایند یا شباهت ها

کلیشه رمانتیک رایج اضداد یکدیگر را جذب می نمایند بر این اساس است که افراد دارای شخصیت ها و علایق مکمل، تمایل به جذب شدن به یکدیگر دارند. تفاوت ها می توانند هیجان ایجاد نمایند و باعث رشد زوج ها به وسیله در معرض قرار دادن آن ها با دیدگاه های نو شوند. بااین حال، اغلب تحقیقات شواهدی چندانی در این باره به دست نداده اند که افراد متضادها به جز جذب شدن ابتدایی، واقعاً برای درازمدت به یکدیگر جذب شوند.

بسیاری از متخصصان معتقدند که شباهت ها و نه تفاوت ها با احتمال بیشتری دارد منجر به سازگاری بلندمدت زوج ها می شوند. زوج هایی که ارزش های هسته ای، علایق و سبک های ارتباطی مشابه دارند، اغلب درک متقابل بهتری از هم دارند و کمتر دچار تعارض با یکدیگر می شوند. شباهت ها بعلاوه باعث ایجاد آسودگی افراد و احساس تأیید شدن در آن ها می شوند.

-بااین حال، داشتن بعضی تفاوت ها می تواند مفید باشد. زوج های که نقاط قوت و دامنه دانش مکمل دارند، ممکن است یکدیگر را متوازن نمایند. به نظر می رسد کلید مسئله در این است که زوج ها که شباهت های کافی برای پیوند یافتن داشته باشند، اما درعین حال بعضی تفاوت ها میان آن ها برای افزودن هیجان و فراهم شدن فرصت های رشد هم وجود داشته باشند.

به طورکلی در اغلب موارد اینکه زوج ایدئال یک فرد نه کسی است که در تضاد کامل با او باشد نه کسی کپی یکسان او. سازگارترین زوج ها کسانی هستند که ترکیب سالمی از شباهت ها و علایق/ویژگی های متمایز و مکمل یکدیگر دارند. سازگاری بیشتر به تطابق شخصیت و ارزش ها بستگی دارد تا به تفاوت های آشکار.

خلاصه اینکه، درحالی که کلیشهاضداد یکدیگر را جذب می نمایند مجذوب کننده است، شواهد علمی چیز دیگری را نشان می دهند. بعضی تفاوت ها می توانند هیجان انگیز باشند، اما به نظر می رسد که داشتن شباهت ها در خصوصیات اساسی پیش بینی نماینده رضایت بلندمدت زوج ها باشد. سازگاری زوج ها بیشتر به تطابق شخصیت و ارزش ها بستگی دارد تا جذب شدن کوتاه مدت افراد که خصوصیات متضاد آشکاری دارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1402 بروزرسانی: 20 شهریور 1402 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 31172

به "تضادها زوج ها را به هم جذب می نمایند یا شباهت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تضادها زوج ها را به هم جذب می نمایند یا شباهت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید