تشریح آخرین شرایط ثبت و بازسازی و کاوش در استان چهارمحال و بختیاری

به گزارش دَبی بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارشهای بدست آمده، تشریح آخرین شرایط ثبت و بازسازی و کاوش در استان چهارمحال و بختیاری صورت پذیرفت.

تشریح آخرین شرایط ثبت و بازسازی و کاوش در استان چهارمحال و بختیاری

ولی زاده، معاون میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری درباره شرایط ثبت آثار در استان چهارمحال و بختیاری گفت: در این استان 644 اثر غیرمنقول ثبت شده اند که شش پرونده دیگر در نوبت ثبت قرار دارند. بعلاوه 44 اثر از این آثار معین حریم و عرصه شده اند که ثبت حریم قلعه فرخ شهر، فرادنبه و شمس آباد نیز در حال اقدام است.

او اضافه نمود: 24 شی تاریخی منقول نیز تا به امروز ثبت شده اند که قصد داریم سه شی تاریخی دیگر از جمله عودسوز، مهر خرمن و سنگ بنای محله صادقیه در بروجرد را بزودی ثبت کنیم. بعلاوه 30 اثر طبیعی در این استان ثبت شده اند که سه اثر دیگر هم در نوبت ثبت قرار گرفته اند که شامل منظر فرهنگی شاه منظر، درختان چنار دشتک و ژئوپارک حمزه علی است.

ولی زاده درباره شرایط ثبت آثار ناملموس این استان اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری تا به امروز 93 اثر در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسانده و شش عنصر آیین گرزنون در فرهنگ بختیاری ها، فنون برداشت نمک در روستای سر آقا سید، رسم اجاق در شهر یانچشمه، عروسک خاری و فرهنگ های وابسته به آن در شهر گندمان، فنون تهیه خرما کلخونگ در شهرستان لردگان و فنون تهیه قارا گل برنجاس یا قند سوز نیز بتازگی در لیست میراث ناملموس ثبت شده اند.

او با بیان اینکه تا سرانجام سال مالی 1400 سه میلیارد و سیصد اوراق در بخش بناهای تاریخی هزینه شده، ادامه داد: از جمله هزینه ای که در بناهای تاریخی استان شده، بازسازی شیروانی قلعه دزک و بخشهایی از چالشتر بود. به همین دلیل در بارندگی های اخیر مسئله ای در بناهای تاریخی نداشتیم. در حال حاضر تنها مسئله ای که در بناهای تاریخی وجود دارد به پل زمان خان است که بخشی از پایه های پل در حال تخریب است. مالک این پل میراث فرهنگی نیست و متولی و بهره بردار آن شهرداری است، ولی ما پیگیر بازسازی آن هستیم و با همکاری دستگاه متولی طرح بازسازیی این پل را تهیه می کنیم تا براساس آن، اعتبار مورد احتیاج برآورد گردد تا بعد محل تامین این اعتبار معین گردد.

معاون میراث فرهنگی چهارمحال بختیاری درباره آخرین کاوشی که در استان چهارمحال و بختیاری اجرا شده، گفت: کاوش خلیل آباد خاکی و بردنکان ده چشمه از جمله آخرین کاوش هایی بوده که اجرا شده است اما این کاوش ها هنوز تکمیل نشده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 19 بهمن 1401 بروزرسانی: 19 بهمن 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 29088

به "تشریح آخرین شرایط ثبت و بازسازی و کاوش در استان چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح آخرین شرایط ثبت و بازسازی و کاوش در استان چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید