برای حضور در بازارهای همسایه، باید زیرساخت های صادرات بخش کشاورزی تقویت شود

به گزارش دَبی بلاگ، عدم دست یابی به سیاست ها و برنامه ها برای حضور در بازار کشورهای همسایه به دلیل نبود سیستم حمل ونقل مناسب یکی از دغدغه های جدی بازرگانی کشور است. درگیری بین ترکیه و روسیه و امکان بهره برداری اقتصادی ایران از این فرصت برای کنار زدن رقیب دیرینه و افزایش سهم کالاهای صادراتی خود در بازار روسیه محقق نشد و عمده دلیل آن هم نبود ناوگان حمل ونقل یخچال دار برای ارسال انواع مواد غذایی، میوه و سبزیجات به این کشور بود.

برای حضور در بازارهای همسایه، باید زیرساخت های صادرات بخش کشاورزی تقویت شود

ایران از جمله کشورهایی است که در تولید بخشی از محصولات کشاورزی دارای مزیت است اما به دلیل زیرساخت های نامناسب صادراتی نتوانست از این مزیت بهره ببرد و نیازهای اولیه روسیه به مواد غذایی، میوه و سبزیجات را به دلیل ضعف در ناوگان ترانزیتی، تأمین کند و در نتیجه با گذشت زمان این فرصت را از دست داد. البته مسائل بخش صادرات و واردات تنها محدود به حوزه لجستیک نمی گردد.

بر اساس اظهارات جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران موافقت نامه های ترجیحی یکی از لازمه های رشد روابط اقتصادی و تجاری کشورها با یکدیگر است که متأسفانه در این حوزه ضعف جدی داریم. ضعف دیگری که به باور رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران مانع از رشد روابط تجاری ایران با همسایگان می گردد به نبود سیستم حمل ونقل مناسب در کشور برمی گردد.

او از 10 برابر شدن هزینه های حمل ونقل زمینی در فرایند صادرات خبر داده و بی توجهی نسبت به مطالعات کارشناسی درباره کشورهای هدف را ضعف دیگر ایران در برقراری ارتباط با همسایگان خود می داند.

در این میان حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه کارگروه توسعه صادرات به زیرساخت های موردنیاز صادرات بخش کشاورزی به ویژه امکانات لجستیکی و نگهداری و حمل محصولات فسادپذیر کشاورزی اشاره می کند و تأکید دارد ضعف ناوگان یخچال دار برای حمل محموله های صادراتی محصولات کشاورزی از مهم ترین چالش های سر راه صادرات است.

دبیر شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی، همچنین آموزش تجار و صادرکنندگان در بخش کشاورزی را از مهم ترین الزامات توسعه کمی و کیفی صادرات محصولات کشاورزی عنوان و گفت: باید اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران و تشکل های مرتبط برنامه ریزی هدفمندتری را انجام دهند.

او اضافه نمود: با توجه به سوابق اقدامات و تصمیماتی که در جلسات قبل شورای عالی صادرات و کارگروه توسعه صادرات در خصوص توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود دارد، کماکان دبیرخانه شورای عالی صادرات به عنوان رکن هماهنگی فرابخشی در حوزه صادرات غیرنفتی کشور آماده طرح و بررسی پیشنهادات دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی در جلسات کارشناسی و نشست های اصلی شورای عالی صادرات است.

در 9 ماهه سال جاری، 110 میلیون تن کالا به ارزش 52 میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شد که سهم صادرات 58 میلیون و 200 هزار تن به ارزش 25 میلیارد و 100 میلیون دلار بود.

مقایسه صادرات غیرنفتی ایران با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 17 درصد و ارزش 20 درصد کاهش را نشان می دهد، همچنین واردات کالا از نظر وزن یک درصد و از لحاظ ارزش 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 14668

به "برای حضور در بازارهای همسایه، باید زیرساخت های صادرات بخش کشاورزی تقویت شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای حضور در بازارهای همسایه، باید زیرساخت های صادرات بخش کشاورزی تقویت شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید