با عمارت مفخم؛ بازمانده دارالحکومه قاجارها در بجنورد آشنا شوید

به گزارش دَبی بلاگ، این عمارت در دروه قاجار در اوایل دهه 1300 هجری قمری به دستور یار محمدخان شادلو معروف به سردار مفخم حاکم منطقه شمال خراسان به اسم محل سکونت او و خانواده اش ساخته شده است.

با عمارت مفخم؛ بازمانده دارالحکومه قاجارها در بجنورد آشنا شوید

عمارت مفخم شامل 34 اتاق و دو تالار است و در این عمارت هنرهای معماری همچون کاشیکاری معرق، معقلی و هفت رنگ و نقاشی و… دیده می گردد.

این عمارت در گذشته به همراه بناهای دیگری همچون حوضخانه ، کلاه فرنگی، آئینه خانه باغ و … دارالحکومه مفخم را تشکیل می داده است.

از بناهای به جای مانده از این مجموعه آئینه خانه هم از ارزش بسیاری برخوردار است که امروزه به موزه اسناد و نسخ خطی تبدیل شده و به صورت جداگانه با شماره 1167 در لیست میراث ملی واقع شده است.

این عمارت به اسم فضای اداری و دیوانی برای انجام دیدارهای رسمی سردار مفخم با رجال سیاسی عهد قاجار و انجام مراسم تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی با سران ایل شادلو و دیگر رجال سیاسی دوره قاجار کاربری داشته است.

گفته می گردد طراحی این بنا را ممتحن الدوله اولین مهندس معمار ایرانی که از دانشکده معماری پاریس فارغ التحصیل شده بود و مجموعه بناهای بهارستان تهران (مجموعه مجلس) را طراحی نموده انجام داده است.

ساختمان آیینه خانه دو طبقه است و تالاری با آئینه کاری نفیس دارد.

سردار مفخم حاکم خراسان شمالی و سازنده دارالحکومه مفخم

چمدان

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19481

به "با عمارت مفخم؛ بازمانده دارالحکومه قاجارها در بجنورد آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با عمارت مفخم؛ بازمانده دارالحکومه قاجارها در بجنورد آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید