بالگرد نبوغ با یازدهمین پرواز در مریخ برای شروع کاوش های هیجان انگیزش آماده شد

به گزارش دَبی بلاگ، بالگرد نبوغ با انجام پیروز یازدهمین پرواز خود در مریخ، به منطقه ای نو از این سیاره دست یافت تا برای مجموعه ای از کاوش ها و پرواز در منطقه ای با دسترسی سخت آماده باشد.

بالگرد نبوغ با یازدهمین پرواز در مریخ برای شروع کاوش های هیجان انگیزش آماده شد

نبوغ (Ingenuity) در یازدهمین پرواز مریخی خود با 130.9 ثانیه معلق بودن در جو رقیق سیاره سرخ، به منطقه ای تازه دست یافت. این بالگرد کوچک، در این مأموریت 380 متر را پیمود و در نقطه ای فرود آمد که به آن یاری می نماید تا برای مجموعه ای از پروازهای هدفمند بعدی آماده باشد. این پروازها برای یاری به مریخ نوردپشتکار که در جست وجوی نشانه های حیات باستانی میکروبی در مریخ است، درنظر گرفته شده است.

بالگرد 1.8 کیلوگرمی نبوغ 18 فوریه (1 اسفند) به همراه مریخ نورد پشتکار (Perseverance) در دهانه جزرو (Jezero مریخ فرود آمد. شش هفته بعد این بالگرد دو ملخه از شکم کاوشگر بیرون آمد و روی سطح مریخ نهاده شد تا مجموعه ای از پروازهای اولیه را در طول یک ماه شروع کند.

نبوغ هر پنج پرواز اولیه را با پیروزیت انجام داد و با تاریخ سازی خود باعث شد تا ناسا مأموریت را از از نمایش فناوری به فاز نمایش عملیات تمدید کند. در این فاز بالگرد نبوغ به اسم یک راهنما برای مریخ نورد انجام وظیفه می نماید تا راهگشای مأموریت های آینده به مریخ باشد.

هم اکنون نبوغ در مجموع 11 پرواز را تجربه نموده است و به جز پرواز ششم که در آن کمی دچار چالش شد، همه مأموریت ها کاملا پیروز بوده است. در یازدهمین پرواز که هنگام ظهر به وقت محلی مریخ انجام شد، نبوغ به سرعت حدود 18 کیلومتر بر ساعت دست یافت.

اگرچه بالگرد در این پرواز عکس هایی هم از عوارض مریخ ثبت کرد که برای جهتیابی مریخ نورد پشتکار استفاده خواهد شد، اما هدف اصلی در مأموریت یازدهم رسیدن به محل فرود تازه بود که از آنجا می توان آنالیز منطقه سیتا جنوبی (South Séítah) را شروع کرد.

این ناحیه بخشی از منطقه ای عجیب از موج های شنی است که دسترسی به سطح ناهموار آن برای مریخ نورد سخت است. به گفته تیم مأموریت، در این منطقه بالگرد حداقل یک پرواز شناسایی انجام خواهد داد و جای پای کاوشگرهای بشر را به این منطقه از مریخ که دسترسی به آن سخت است، باز خواهد نمود.

در همین حال که بالگرد نبوغ پروازهای خود را در مریخ ادامه می دهد، کاوشگر پشتکار (استقامت) هم برای جمع آوری نمونه از سطح سیاره سرخ آماده می گردد تا در نهایت در مأموریتی مشترک به وسیله ناسا و آژانس فضایی اروپا به زمین آورده شوند.

عکس کاور: جهت یازدهمین پرواز بالگرد نبوغ در مریخ

Credit: NASA/JPL-Caltech

منابع: Space, JPL

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19381

به "بالگرد نبوغ با یازدهمین پرواز در مریخ برای شروع کاوش های هیجان انگیزش آماده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالگرد نبوغ با یازدهمین پرواز در مریخ برای شروع کاوش های هیجان انگیزش آماده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید