امضای میثاق نامه تعطیلی دید و بازدیدهای نوروز

به گزارش دَبی بلاگ، اهالی روستاهای بخش گندمان چهارمحال و بختیاری با امضای میثاق نامه ای مبنی بر تعطیلی دید و بازدیدهای عید نوروز برای مقابله با ویروس کرونا در خانه ماندن را انتخاب کردند.

امضای میثاق نامه تعطیلی دید و بازدیدهای نوروز

چیزی به خاتمه زمستان و آمدن فصل بهار و عید نوروز باقی نمانده است. اما سال جاری عید نوروز شکل و رنگ دیگری به خود گرفته است و آداب و رسوم عید نوروز متفاوت از سال های گذشته برگزار می گردد.

ویروس کرونا که در حدود یک ماه است مهمان ناخوانده مردم کشور است، رفتارهای فردی و اجتماعی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است و برای اینکه مردم خود را از خطر ابتلا به این ویروس در امان نگاه دارند باید سنت های این عید باستانی را به شکل دیگری برگزار نمایند.

یکی از مهمترین سنت های عید نوروز، عید دیدنی یا همان دید و بازدید نوروز است.

این سنت به واسطه توصیه های پزشکی مبنی بر در خانه ماندن و خودداری از ارتباط مستقیم با دیگران، در نوروز سال جاری باید تعطیل گردد و برای حفظ سلامتی خود هم که شده باید از به جا آوردن آن خودداری کرد.

تعطیل کردن دید و بازدیدهای نوروز برای روستاییان که هنوز اصالت سنت ها را حفظ نموده و پایبندی خاصی به آداب و رسوم دارند، از اهمیت دو چندان برخوردار می گردد.

اما این مهم در تعدادی از روستاهای بخش گندمان شهرستان بروجن با امضای میثاق نامه حکایت از حس تعهد، مسئولیت پذیری و همراهی مردم با مسئولان در مهار و کنترل شیوع ویروس کرونا دارد.

مردم روستاهای امام قیس، بیژگرد، و له دراز بخش گندمان شهرستان بروجن در اقدامی پسندیده، میثاق نامه ای تهیه نموده اند که بر اساس آن، هیچ دید و بازدیدی در عید نوروز انجام نگیرد و مردم در خانه های خود بمانند و به حفظ سلامتی خود و دیگران یاری نمایند.

گندمان تا مرکز شهرستان بروجن 15 کیلومتر و تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری 75 کیلومتر فاصله دارد.

گذر از بحران کرونا با همراهی و همدلی مردم و مسئولان

محمدباقر سیاوشی دهیار روستای امام قیس در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این روزها کشور درگیر بحران بزرگی است که جز با همدلی و همکاری نمی توان بر آن غلبه کرد، از همین رو مردم روستا به صورت خودجوش و داوطلبانه گفتند که سال جاری هیچ دید و بازدیدی در عید نوروز انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: مردم روستا از زمانی که مسئولان گفتند که خطر شیوع ویروس کرونا در استان شکل گرفته است، کوشش کردند تا با رعایت مسائل بهداشتی، از ورود ویروس و شیوع آن در روستا جلوگیری نمایند.

سیاوشی توضیح داد: مردم روستا بازار شب عید را تعطیل کردند، بساط دورهمی های خود را برچیدند و تا حد ممکن از خانه های بیرون نمی آیند و در این خصوص با مسئولان همراهی خوبی دارند.

دهیار روستای امام قیس به مشارکت مردم روستا در خصوص دوخت ماسک و تهیه دستکش اشاره نمود و گفت: تا به امروز 4 هزار و 800 ماسک و 12 هزار دستکش از سوی بانوان و جوانان روستا آماده و در بین مردم با رعایت مسائل بهداشتی توزیع شده است.

جشن ریشه کردن ویروس کرونا جایگزین جشن عیدنوروز

خسرو رمضانی کشاورز 50 ساله روستای بیژگرد، تداوم تعطیلی دورهمی ها و دیدو بازدیدهای نوروز تا ریشه کن شدن ویروس کرونا را از برنامه های خود و اهالی روستا گفت و گفت: هر اتفاقی که رخ می دهد بی شک خیری در آن نهفته است از همین رو باید در هر شرایطی شکرگذار خداوند باشیم و با درک شرایط بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.

وی اضافه کرد: به نوبه خود از تمامی اهالی روستا قدردانی می کنم که با این اقدام پسندیده خود که می تواند الگویی برای مردم سایر مناطق باشد، مسئولیت پذیری و تعهد خود را در قبال جامعه نشان دادند.

رمضانی ادامه داد: این روزهای سخت هم می گذرد اما آنچه مهم است همدلی و همگرایی مردم است.

این روستایی اهل روستای بیژگرد اعلام کرد: با میثاق مردم و دهیار و اعضای شورا قرار شده زمانی که ویروس کرونا ریشه کن شد جشن پیروزی و غلیه بر این ویروس را در کنار چشمه و امامزاده روستا جشن بگیریم.

اقدام خودجوش روستاییان برای تعطیل کردن دید و بازدیدهای نوروزی

فرهاد کشاورز دهیار روستای بیژگرد نیز با قدردانی از اقدام پسندیده مردم این روستا در تعطیل کردن سنت عید و بازدید نوروز، به خبرنگار ایرنا گفت: این روستا 750 نفر جمعیت دارد و از زمانی که مردم متوجه خطر شیوع ویروس کرونا شدند نسبت به رعایت توصیه های بهداشتی اهتمام بیشتری به کار گرفتند.

وی با بیان اینکه اهالی روستای بیژگرد از اقوام ترک، لر و فارس هستند، توضیح داد: هر یک از این اقوام جدای از سنت های مشابه عید نوروز، سنت ها و آداب و رسوم خاص خود را دارند اما برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در روستا از برگزاری این سنت ها و تجمعات و دورهمی ها خودداری می نمایند.

این کشاورز ادامه داد: مردم روستا به صورت داوطلبان میثاق نامه ای تهیه کردند و خانه به خانه آن را امضا کردند تا بر اساس آن جشن ها و دید و بازدیدهای نوروز تعطیل گردد تا از این طریق بتوانند همراهی و همدلی خود را با پزشکان و پرستارانی که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند نشان دهند.

دهیار روستای بیژگرد بخش گندمان شهرستان بروجن اعلام کرد: با یاری اهالی، روستا را قرنطینه نموده و از ورود افراد غیربومی با رعایت احترام و ادب جلوگیری نموده و معابر روستا را هر روز ضدعفونی می کنیم.

به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به امروز 9 نفر از مبتلایان به این ویروس در استان جان خود را از دست دادند.

مجید شیرانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: با اعلام آمار جدید مبتلایان به ویروس کرونا در روز چهارشنبه بیست و هشتم اسفندماه، مجموع مبتلایان این استان به 58 نفر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از این تعداد تا به امروز 38 بیمار بهبود یافته اند و از بیمارستان ترخیص شده، 9 نفر جان باخته و مابقی بیماران در مراکز درمانی استان بستری هستند.

شیرانی، از شناسایی 313 بیمار مشکوک به ویروس کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تا به امروز اطلاع داد و گفت: از این تعداد 70 نفر در بیمارستان های استان بستری و تحت مراقبت قرار دارند.

ویروس کرونا که کووید 19 نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای دنیا سرایت نموده است و سازمان بهداشت دنیای را بر آن داشت تا در خصوص بهداشت دنیای؛ شرایط فوق العاده اعلام کند.

شست وشوی دست ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می نمایند.

شهرستان بروجن در 60 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 6754

به "امضای میثاق نامه تعطیلی دید و بازدیدهای نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای میثاق نامه تعطیلی دید و بازدیدهای نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید